annette-tom.reismee.nl

Vlijtige Vlamingen

Op onze tocht van Camping du Perroquet (papegaai) in Bray-Dunes viel op dat in elke badplaats die wij passeerden (De Panne, Koksijde Bad, Nieuwpoort, Westende, Oostende, Blankenberge en eerder ook in Knokke) meerdere hoge bouwkranen, vooral aan de hoogbouw van de boulevard stonden. Die vlijt was ook aanwezig in de 17e eeuw toen de 21 km lange Plassendalevaart werd gegraven tussen Nieuwpoort en Plassendale en verbonden met het kanaal Brugge-Oostende om zo een alternatief te bieden voor een verbinding met de zee die was weggevallen door verzanding van het Zwin en blokkade van de Westerschelde door de Hollanders die Zeeuws-Vlaanderen hadden in genomen. Die historische 21 km hebben we aan een stuk pal tegen de vrij-krachtige noordoosten wind met onze 25kg aan bagage per fiets weten te overbruggen. Toegegeven, juist voor de aanvang van de uitdaging hebben we gerust en voldoende vocht tot ons genomen op het terras van het biercafé De Sluiswachter in Nieuwpoort. Dit was de favoriete drinkgelegenheid van sluiswachter Hendrik Geeraert die in 1914 de sluizen had open gezet om de polders te laten onderlopen om zo de opmars van de Duitsers in de 1e wereld oorlog tegen te houden. Tenslotte maak ik mij sterk voor de stelling dat deze in het platte polderland gelegen vaart met de overwegende zuid-westen winden aan de bron ligt van menig Vlaams wielertalent.