annette-tom.reismee.nl

I am sailing

De 1e etappe van terugreis, van Ickelsham naar Folkestone, hebben we op de zuidwesterwind mee gezeild tot het laatste stuk. Twee bijzondere tussentijdse ervaringen zijn de getuigenis waard. Dit keer de kustroute naar Rye genomen en daar troffen een mystiek verlaten wijds landschap aan dat aan de verre horizon was begrensd door Limburgs aandoende heuvels, de Kent Downs, de zee en de contouren van Rye en Rye Harbour en onder een licht blauwe hemel met hagelwitte schapenwolken lag. Zelf reden we door lage duintjes, langs vennetjes (marshlands), een lage dijk, een oude houten schuur, over een stille betonnen weg bedoeld voor het onderhoud van de dijk en in de zon met de verkoelende zuidwester in de rug.

De tweede ervaring raakte vooral onze smaakpapillen. Voor we bij Lydd het polderland met de goudgele graanvelden insloegen, hadden we onze zinnen gezet op een warme lunch bij de Star Inn in St. Mary’s Marsh. Op de heen weg een kleine week geleden, hadden we deze herberg al met een koude lunch beproefd en goed bevonden. Op het zelfde bankje naast ingang, de zitting was nog warm van de vorige stop, bestelden we dit keer een visgerecht: licht gebakken zeebaars met gekookte aardappeltjes in de schil, in dunne sliertjes gesneden gekookte snijboontjes en een romige licht zurige bechamelsaus, hoe een combinatie van eenvoudige ingrediënten en bereidingswijzen kan uitstijgen boven de som der delen. En het was een goede basis voor het laatste stuk tussen Folkestone en de camping in Capel Le Ferne.

Maar eerst de glorieuze terugkeer in Folkestone: Folkestone heeft 2 voorsteden die ook langs de kust liggen en gezamenlijk een boulevard van 7 km hebben. Met de wind in de rug zeilden we hierover heen, in de zon met uitzicht op zee en dat was heerlijk binnenkomen!

Tenslotte keken we tegen de Folkestone Down op. Waar we 5 dagen geleden gemakkelijk de 150 m hoge krijtrots konden afdalen moesten we het dit keer in omgekeerde richting doen. Daar kwam Annette de man met de hamer tegen. Eenmaal boven was ze zeer teleurgesteld maar feitelijk heeft ze het goed gedaan want ze was na de inspanning in korte tijd hersteld.

Tom